Hello Sweden!

Här sitter jag och Johanna, uppkrupen bland en massa stora kuddar i biblioteket som finns här på skolan. Mätta är vi också, det blev pizza till middag och det var inte helt fel faktiskt.

Idag har vi praktiserat, och jag var i samma klass som igår. Det är så svårt att förklara hur skolan är här i Afrika, men den skiljer sig så mycket från den svenska. Men tydligen ska Arcadia vara ännu värre. Malin hade tydligen gråtit idag för att lärarna är så stränga mot barnen. Och dit ska jag sen... Det ser jag inte fram emot, fast det ska bli intressant att känna av ännu mer skillnader.
Barnen på Amicus var precis som vanligt, som skriker, spottar och flamsar. Visst lärarna kan bli ganska stänga, och säger hela tiden "You're making me sad". Allt för att barnen ska få dåligt samvete. Men dom har liksom ingen disiplin på dem. Helt sjukt.
I Sverige så är det ändå så att man kan vara med barnen och leka på rasterna. Men här gäller det att man håller sig undan. dom är verkligen helt galna!! Dom har jätte långa lektioner, så när dom väl så ska ut så ar dom så mycket överskottsenergi att alla springer runt ute på gården och är helt vilda. Nästan otrevlig.
Till lunch idag fick vi också smaka Chapati, eller vad det heter. Det är tydligen Kenyas nationalrätt. Man äter det typ en gång i månaden oc det tar lång tll att göra. YES, tänkte vi, nu blir det något bra till lunch. Men jag kan säga att själva Chapatin var som enveckasgamla pannkakor som smakade fett och mjöl. Till detta fick vi en potatis/linsröra som även den smakade mjöl. Vi jobbade länge med att få i oss det. Men som tur fick vi vattenmelon och mango till efterrätt.

Efter jobbet solade vi och badade. Det var otroligt skönt! Efter det fick jag och Malin med oss Ann Charlott på gymmet. Det var roligt. Måste säga att våran rektor är otroligt härlig, oj vad vi skrattar alltså!
Efter gymmet spelade skolans flicklag fotbollsmatch mot ett engelskt lag, dom förlorade, men det var ändå kul att se på.

Imorgon är vi lediga från praktiken. Det ska bli riktigt skönt faktiskt. Nu kan det verka som att vi är dåligt valda för denna resa, men det är verkligen så påfrestande på Amicus. Vi får typ huvudvärk efter 10 min, det är helt sjukt! Det värsta är att lärarna verkligen uppmuntrar barnen till att skrika. Idag skulle min klass lära sig siffran 7. Och hela deras undervisning handlar om upprepning. Dom skriker samma sak. säker 5-6 gånger. Så när barnen säger "Seven... seven... seven..." i lagom ton, så säger läraren "I cant hear you". Så då skriker dom ut det så dom blir helt röd i ansiktet. Fin undervisning...

Hur som helst, anledningen till att vi är lediga imorgon är för att vi ska till Kibera. Afrikas största slumområde. På förmiddagen ska vi åka runt och se på skolorna där och så. Och sen på eftermiddagen ska vi besöka ett kvinnocenter där alla är aids-positiva. Det kommer bli en otrolig upplevelse, samtidigt som det kommer bli jättejobbigt.

Ikväll har vi tänkt att trycka ihop oss i ett rum och se på film. Det blir nog mysigt!
Johanna sov hos mig igår också, det var lite mys så där. Nere hos henne spelade dom jätte hög musik och sjöng en massa, så jag kollade på henne när vi suttit inne hos Malin en stund och då bestämde vi ganska snabbt att hon skulle sova med mig. Så så blev det.

Hoppas ni har det bra i Sverige, jag tänker på er ska ni veta!
Mamma, idag stryker vi dag 4! :)

I love you!
Puss Emelie

Kommentarer
Postat av: Marielle

Hej baby.. Du ska veta att det värmer i hjärtat att läsa om din tillvaro i Afrika.. Du verkar ha det bra, trots ungarna. Jag förstår att det är kämpigt ibland.. Vi ska nog vara glada att vi bor där vi bor och har den fina skolmiljö som vi faktiskt har i Sverige. Jag längtar efter dig och det går inte en dag utan att du finns i mina tankar. PUSS!

2009-02-04 @ 19:17:38
Postat av: Mamma

Hej min älskade flicka! Ikväll var vi och hälsade på hos fam. Jonsson/Eckeskog,ingen liten kille har kommit än.Men vi fick se Annas stora mage en sista gång,skulle jag tro!Nästa gång får vi träffa den lille,och det ska bli så mysigt.Anna fick dina blogg och mail adresser så att hon kunde skriva till dig,så att ni kunde ha kontakt.Hoppas att allt känns bra för dig lilla vännen min,fastän mamma är så långt bort ifrån dig,men jag finns ju alltid hos dig,det vet du...Forewer my dear. Nu ska jag gå och sova och drömma om dig tror jag,det skulle kännas bra! Jag älskar dig gumman,sov sött.. Kram Mamma

2009-02-04 @ 22:15:34
Postat av: mormor

Hej Emelie! Har nu läst dina häsningar hem till oss

här hemma i kalla norden.Det är roligt att höra att

solen skiner på dig och att du får äta den fantastiskt god frukt som landet erbjuder.Synd att barnen är skrikiga och jobbiga, men jag vet att du har ett enaståående tålamod.



" var Dag är en sällsam gåva en skimmrande möjlighet" Sköt om dig! Många kramar /mormor



2009-02-05 @ 09:32:21
Postat av: Mamma

2009-02-05 @ 20:09:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0