En tisdag i Afrika

Hello !

Imorse när vi skulle gå till skolan så var det som om himlen öppnade sig, regnet bara öste ner och regndropparna var jätte stora. Vi blev verkligen jätte blöta, men det var bara att fortsätta vår vandring mot Amicus. När vi kom fram fick vi varsin liten handduk att torka av oss med, men vad hjälpte det när kläderna var genomblöta och håret var iskallt av det kalla regnet. Tydligen skulle skuren som kommit har varit otroligt otippad, men lärarna sa att det kan bli så ibland. Just nu regnar det igen, det regnar enda in i datasalen. Inte bra.
Hur som helst, vi kom till Amicus och efter en stund vad vi redo att gå in i klasserna, trots att det bara droppade vatten från oss. Jag gjorde en observation av några barn i klassen om Upp och nedmuntran. Det gick ganska snabbt att konstatera att läraren hellre nedmuntar barnen än uppmuntrar dem. Dom hade en jätte lång lektion, vilket dom alltid har på morgonen, dom är liksom 3 till 4 år, och måste sitta inne i klassrummet i drygt två timmar utan att knappt få röra sig. Jag förstår att det blir livat efter en stund, och idag var nog ljudnivån den värsta hittills. Det är omöjligt att förklara. Men lärarna är verkligen opedagogiska och har ingen som helst struktur i utlärningen. De hoppar fram och tillbaka mellan bokstäver och siffror, och barnen hinner inte lära sig på ett bra sätt, de lär sig bara för stunden.

Efter att ha observerat barnen på morgonpasset var det dags för mellanmål, och vi fick te för att kunna värma oss. Då hade vi alla suttit ett par timmar och bara huckrat av kyla. AnnCharlott var med oss idag, och efter en stund bestämde hon att det var bäst att vi gick hem och fick på oss några varma kläder för att inte bli sjuka. Så då gick vi hem, och denna skoldag var avklarad. När vi skulle gå berättade teacher Terrie för mig att barnen på Amicus är lediga torsdag och fredag, så då var vi också lediga. Sedan byter vi praktikplats med Malin och Nichlas, så vi börjar jobba på Arcadia istället. Och dom däremot är lediga måndag och tisdag nästa vecka, vilket betyder att efter imorgon är jag, Sonny och Johanna lediga i 6 dagar. Då hoppas jag verkligen på att solen hittar tillbaka hit så att vi kan sola. Det jag brände mig i Kibera har börjat flagna nu, och jag känner att vi måste börja jobba på brännan snart, annars kommer det inte att synas att vi varit i Afrika! hehe.

När vi kom tillbaka till skolan åt vi lunch, sedan startade vi en tvättmaskin. Det var ett projekt bara att få igång den. Det är snart klart, så då blir det spännande och se ifall kläderna har kvar sin ursprungsfärg och storlek.
Sedan har vi sett lite Bert i TVrummet. Det var lite mys faktiskt.

Ikväll ska vi och och fika på Coffeehouse, och kanske gå in en sväng på Nakumatt och se om vi hittar något roligt.
Imorgon åker AnnCharlott hem, och det känns inte alls roligt. Snacka om en härlig rektor som vi har, vi har verkligen haft roligt!

Grattis till världen älskade lilla kusin, jag längtar tills jag får komma hem och hålla i dig. Du är så välkommen!

Hoppas allt är bra med er där hemma, alla berättar hela tiden om snön ni har, vilket inte verkar vara allt för roligt. Vi går mot ljusare tider, kom ihåg det.
Ta hand om er! Och fortsätt kommentera och läsa min blogg. Det känns verkligen som att ni är med mig på den här resan!

Pussar och Kramar, Emelie


Kommentarer
Postat av: Mamma

Sov så gott min älskade prinsessa. Vi älskar dig gumman./kram Mamma

2009-02-10 @ 21:32:53
Postat av: syster

Ja vi går mot ljusare tiden, mer och mer snö hela tiden....haha!

hoppas du har de bra iaf, sen ska ja snömula dej när du kommer hem :) älskar dej! <3

2009-02-18 @ 16:39:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0