Habesha

Dagen idag har varit helt okej, dock har jag längtat hem en hel del. Imorgon bär det av på safari och det är bra, för då kommer man inte ihåg att tänka så mycket.
Barnen kom hit vid 10, och som tur var skulle de bara bada i barnpoolen. Men ändå! Typ 50 barn i en liten rund pool, crazy! Och ljudnivån, ja den var väl som vanligt om inte ännu värre! Men det var roligt, för man såg verkligen att dom hade kul!
Efter det så sa teacher Terrie till mig att vi inte behövde följa med tillbaka till skolan, så det blev en otroligt slapp dag. Så jag och Johanna bestämde oss för att gå iväg till Junction. Vi gick omkring där ett par timmar och Johanna inhandlade lite, jag däremot ska vänta tills nästa vecka tills den stora inhandlingen. Allting finns ju kvar, i princip allt. Men jag vill inte stresshandla när jag vet att vi ska vara här i 3 veckor till.

När vi kom tillbaka till svenska skolan så var Malin och Nichlas här och badade med sina barn från Arcadia. Deras barn var mycket lugnare och hela gruppen var mer sansad. Det är alltså dessa barn vi ska vara med de två sista veckorna vi är här. Vi åt lunch och solade, och sedan gick vi iväg till Juntion igen. Där gick vi och fikade på Java coffeehouse, och jag drack först en mangojuice och sedan en anansjuice. Det var verkligen jätte gott!

Efter det gick vi in på Nakumatt och där inhandlade vi flickor VÄRLDENS coolaste cowboyhattar som vi nu har planerat att ha på safarin i helgen för att inte bränna oss. Vi är verkligen helfräna i dem, och Ann charlott köpte också en! Underbart! Den rektorn alltså! Det går inte att sätta ord på henne! Snacka om en härlig kvinna! Hon skämtar hela tiden och är verkligen hur avslappnad som helst. Vi har alla kommit fram till att vi kommer att ha svårt att ta henne seriöst sen när vi kommer tillbaka till skolan ;) På Nakumatt köpte vi var sin Smirnoff Ice, jag vill lova att den var god! :)

Efter det bar det av mot det efterlängtade och tipsade etiopiska resturangen Habesha. Från utsidan var det verkligen helmysigt, med lampor, buskar och ja, hemtrevligt! Vi fick ett bord i ett rum, som skulle kunna vara vilket rum som helst hos någon privatperson. Efter en lång stunds betänke tid beställde vi, och jag, Malin och Johanna tog något som skulle vara någon slags kyckling i smörmarrinad med ägg och husets ost. Sen tog de andra nåt kött likande, och något som bara såg grönt ut. Denna mat serverades med ett bröd, och jag skämtar inte när jag säger att brödet såg ut som en disktrasa, eller papper med luftbubblor, eller typ skumgummimatta. Det går helt enkelt inte att förklara. Det var helt galet. Det värsta av allt var att allt detta skulle ätas med händerna! Jag tror att det var länge sedan jag skrattade så mycket! Det var helt sjukt, jag tror ingen av oss egentligen tyckte om det, trots att Nichlas sa att han tyckte att det ändå smakade bra. Att vi har blivit tipsad om denna resturang måste vara ett skämt från dennes sida. Hur kan man liksom? Men kul hade vi, fruktansvärt kul!
Att vi sedan beställde in Bayleys efteråt gjorde nog hela kvällen. Supergott, verkligen! :)
Det roligaste måste ändå ha varit när Nichlas skulle beställa in Bayleysen, som jag, Johanna och Malin skulle ha. Han, AnnCharlott och Sonny ville då ha en till Smirnoff Ice.  Kyparen var dock inte så bra på engelska, så innan Nichlas förklarat vad han egentligen ville ha så forstod vi alla att kyparen trodde att han hade beställt Smirnoff vodka, och inte Smirnoff ice, som är en färdigblandat drink. Vi satt då och väntade på att han skulle komma tillbaka med tre små glas med ren vodka, men han kommer med Whisky! Helt sjuuuuukt. Hur kunde han få Smirnoff till Whisky!
Jag vill lova att då var det mycket skratt från vår sida. Helt underbart!

Nu är vi alla lagomt trötta, fast inte så mätta kanske. Detta var ändå den roligaste middagen ever, och jag tror ingen av oss kommer att glömma den!
Imorgon blir det att kliva upp tidigt. Bussen går 07.30, och sedan ska vi åka ett par timmar. Safarin kommer bli hur kul som helst, hoppas vi iallfall på! Vi har verkligen sett fram emot detta!

Ni får ha det så bra i Sverige, jag hör att det ryktas om att det är kallt och snöigt. Fast om man tänker efter, det är ju faktiskt februari. Här är det kanske 28 grader i skuggan och solen steker en. I LOVE IT! :D

Fast som sagt, idag har jag känt att jag saknar min vardag. Min familj, att bara kunna prata! Det blir om 3 veckor, då blir allt bra igen!

Take care! I love!
Emelie


Kommentarer
Postat av: Farmor

Hej Emelie.



Vi följer vad som händer på din blogg med intresse och nyfikenhet och förstår att detta kommer att bli en upplevelse för livet! Vi tänker på dig och hoppas du har det bra.



Vi ser fram emot att få veta hur det går för er på safiren.



Vi älskar dig! Farmor och farfar

2009-02-07 @ 09:21:16
URL: http://emeeliejonsson.blogg.se/
Postat av: mormor

Hej gumman! Att du har lite hemlängtan till dina nära och kära är helt normalt. Vi längtar efter dig också men unnar dig all härig tid du kan få tillsammans med dina vänner. Den här "unika" resan får du nog aldrig mer uppleva.Vad härligt med 28 grader och sol och bad. Du må tro att mormor är lite avundsjuk. Vadå 15 grader kallt och höga snödrivor.De du!Njuuut!!!!!!! Ha det så bra. Spännande att höra hur ni haft det på safiren



Jätte många kramar från mormor och Göran

2009-02-07 @ 18:14:20
Postat av: Moster Hjördis

Det är så fantastiskt intressant att kunna se igenom dina ögon din erfarenhet i Africa. Både på din blogg och på Helloafricat.bloggen. Det är verkligen ett äventyr som du aldrig kommer att glömma. Lycka till med ert arbete och ha det så roligt. Käraste hälsningar från Hjördis med familj

2009-02-09 @ 05:18:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0