A new week in Africa.

Måndagmorgon.
Och det är molnigt. Inte särskilt roligt.
Morgonen började med att jag och Mallan gick och tränade. Vi var båda otroligt trötta, men det är skönt att komma igång på morgonen, och sedan på eftermiddag slippa tvingas tänka på att komma iväg och träna. Bra planering av oss.
Vi tränade som vanligt i drygt 30-35min. Jag gick, sprang och använde lite redskap. Det är otroligt härligt att hålla igång och jag funderar ofta på hur jag ska lägga upp allting när jag kommer hem sen igen. Vill verkligen försöka fortsätta med träningen, och promenader med mamma kommer att vara en hög prioritet. Samtidigt är det skönt att träna på gym, men det kostar ju så himla mycket i Sverige, plus att det är så jobbigt att vi har så långt till Iksu, som skulle vara jätte härligt att träna på. Drygt att först gå i skola, sedan fara och träna och sedan hem. Klockan blir så himla mycket då. Vi skulle bott i stan, right mum?  ;)
Det löser sig! Jag får passa på att träna medan jag är här.

Nog om träning, när vi kommit tillbaka och duschat och så gick vi och åt frukost. Det är inte riktig hotellfrukost, men ägg, bröd, grönsaker och jucie, jag klagar inte! Dock saknar jag min fiberhavregrynsgröt litegrann, och kräm! Oj så gott det hade varit. En annan sak som vi kommit fram till att det inte finns här är hårdbröd. Ingenting man lägger särskild stor tyngd vid medan man är i Sverige, men när man är borta från det så saknar man det. DAGENS I-LANDS PROBLEM.

Efter frukosten gick vi upp till teverummet och såg Änglagård. Den är rätt lång och det var ganska tidigt på morgonen, så det blev lite segt. Men den är bra! Och Helena Bergqvist, helt underbar! Blev jätte sugen på att se Heartbreak Hotel. Det ska jag göra när jag kommer hem. Just nu så står många filmer på min lista som jag ska se när jag kommer hem. Man kommer på så mycket, men sen om det blir av blir en annan femma ;)

Nu sitter vi här i biblioteket. Mallan och Nichlas sitter och försöker uppdatera den gemensamma bloggen om deras praktik på Arcadia. Det är där jag, Johanna och Sonny ska börja jobba på onsdag. Det känns lite pirrigt faktiskt. Men psykiskt påfrestande, när dom tydligen är otroligt känslokalla. Kräver att 2 åriga barn ska rita innanför kanterna på en bild, sitta helt tyst medan de äter, inte får prata med lärarna och slår barnen om de inte sköter sig. Usch, det kommer bli jobbigt, men otroligt nyttigt att se. Vi kommer alla få enorma erfarenheter härifrån, som vi kommer bära med oss senare i livet när vi ska jobba.

Om en stund är det lunch och efter det ska vi gå iväg på köpcentret Junction. Vi ska inhandla lite åt oss själva, se om vi hittar presenter och så. Men det är så svårt, jag vet inte vad jag ska köpa med mig. Dessutom ska vi handla lite material och så till Kibera. Vi ska dit imorgon för att överlämna skolmaterial till en skola där. Vi hade tänkt att handla med oss papper, pennor, hopprep, bollar och så. Det känns jätte bra att göra en god gärning för dem som lever under sämre omständigheter,

Hoppas ni tar hand om er där hemma, i snön.
Som sagt, vädret här idag är inte så bra. Men vi går ändå i kortbyxor och linne. Det tycker vi om!

Vi ses snart!
With Love. Emelie.

Update.
Efter lunchen gick vi iväg på Junction. Där innahandlade vi en massa material till barnen i Kibera. För 460 kr fick vi;
80 skrivhäften, 40 blyertspennor, 3 pennvässare, 3 plancher, 2 bollar, 6 tennisbollar, 2 stora paket med tavelkritor, 4 förpackningar kritor och 4 förpackningar med frägpennor, 5 linjaler, 4 hopprep och 10 sudd.
Det känns jätte bra faktiskt att lämna över det imorgon.
Efter att vi varit och handlat skolgrejerna gick vi runt inne på Junction, provade lite kläder och bara chillade på.
Sen gick vi och kollade när tjejlaget från skolan spelade fotbollsmatch. Dom förlorade.
Under matchen kom rektorn fram till mig, Johanna och mallan och frågade om vi kunde spela deras sista match som dom har på torsdag. Dom har varit på oss om att vi ska vara med och spela sen vi kom, och nu sa vi Ja. Det kommer bli mycket spännande, men roligt. Dock är dom inte så seriösa i sina matcher, så förhoppningsvis behöver vi inte ha någon större prestationsångest.

Nu ska vi snart gå och sätta oss och se film. Det är väl i huvudsak vad vi gör på kvällarna; Kollar datorerna, fixar fika och sedan ser vi film. Men det är mysigt tycker jag.

Take care!


Kommentarer
Postat av: Marielle

Hej darling of mine. Jag vill att du ska komma hem nu förstår du. :) Det börjar kännas som en evighet sedan du for och nu vill jag kramas där på flygplatsen igen och se din bruna nuna. :) Här hemma var det -26 när jag vaknade. Usch. Njut så länge du är kvar i Nairobi, snart biter kylan i kinderna igen. Vill bara tala om att jag tycker du är superduktig som tränar så mycket! Vi får väl följas åt nångång här hemma sen.. Jag tränar ju på IKSU flera dagar i veckan och jag lovar, det är värt att haka på nångång ibland för en hundring ungefär. Nu tycker jag att du ska ta och lägga upp någon bild på dig själv.. Vill se ditt glada flagnande ansikte.. :) Ha det bäst lilltjejen!! PUSS, M

2009-02-17 @ 10:29:40
URL: http://marie11e.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0