Kursdag och ruskväder.

 
Usch vilket ruggväder Umeå har bjudit på idag, det har säkert varit grinit väder på fler ställen i Sverige, men fy vad tråkigt det är! Det snöar i massor, det drevar, man ser inte ut genom de igenslaskade fönstrerna.
 
Idag har jag varit på kurs genom jobbet. Pedagigisk dokumentation. Det var en väldigt intressant och givande dag. Kursen kommer att pågå vid tre tillfällen och jag längtar redan tills nästa gång. Dels är det roligt att komma ifrån jobbet och göra något annat ibland och samtidigt så är det viktigt att känna att jag utvecklas som pedagog. Och det sistnämnda känner jag verkligen att jag kommer att göra i och med den här kursen.
 
Det är så lätt att man som pedagog rusar fram och nästan bestämmer vad barnen ska se, uppleva och uppfatta i olika situationer. Man har en föraning om hur resultatet ska bli och i vilken ordning saker ska ske. Men ser man det ur barnens perspektiv så kan de se en helt annan sak än vi vuxna. Man är alldeles för snabb som pedagog att vara där och rätta till om man ser något som man inte hade räknat med, om barnen inte gör precis som vi hade tänkt. Det är viktigt, direkt avgörande, att se barnen som den kompetenta individen. Även en vuxen kan lära av ett barn, det ska ske ett utbyte däremellan varje dag. Jag kan lära av barnet, genom att se genom dennes ögon.
Allt det här vet jag sedan tidigare, men det är bra att på fräscha upp minnet, gå igenom det igen, få konkreta situationer visade på film osv. Den här dagen har verkligen varit givande, och jag tror att både jag och mina kommande barn som jag ska jobba med och ta hand om, kommer att ha mycket nytta av det här. All utveckling är bra utveckling, och det känns verkligen skönt att få mer kött på benen. Jag blir bara ännu mer säker i min roll :)
 
Så att ha fått sitta inomhus på kurs, en dag som denna, det var verkligen bra tajming! Nu hoppas jag bara att ruskvädret har passerat, så att det känns skönt att röra sig ute. Just nu har vi bokstavligt talat låst in oss i värmen. Tända ljus i hela vardagsrummet och Sveriges mästerkock på teven. Det passade mer än bra ikväll :)
 
Torsdag imorgon, veckorna går så sjukt snabbt och snart bär det av till Lycksele. OM jag längtar... ;)
 
För två år sedan var vi på Boppers i Bjurholm, nu drar stora delar av samma gäng, plus ett tillskott på fler underbaringar till Lycksele på Top Cats. Behöver jag säga favorit i repris? ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0