Masai Mara

Nu är vi hemma från safarin. När vi svängade in på skolområdet blev vi alla förvånade av oss själva att vi sa " Nu är vi hemma" . Men det här är ju ändå som vårat hem i en månads tid, bara att konstatera!
Safarin har varit helt underbar! Det är obeskrivligt, men jag ska försöka.

Lördag
Jag och Malin tänkte vara duktiga och gå och träna innan vi for iväg med bilen. Så vi gick upp tidigt, typ 05.30, det låter galet, men eftersom vi skulle fara 07.30 så hade vi inte mycket tid att spela på. Vi gick upp, och gick dit. När vi kommer dit så är grindarna låsta och inte en bil i närheten. Vakten säger då till oss att Impala gym ska öppna på en liten stund så vi sätter oss och väntar. Efter att ha väntat drygt en kvart så började vi gå hemåt igen och insåg att det var lördag och att inget normalt gym öppnar före 07.00 då.
Så vi gick tillbaka, duschade och packade färdigt och åt frukost. Efter det så kom vår guide från safarin hit, Joschua, hur härligt människa som helst!! Så vi började åka mot Masai mara, och vägarna var precis som Josefin, hon som informerat oss om Svenska skolan och Nairobi tidigare, berättat. Joshua kallade det för "African free-massage".  Har aldrig varit med om nå sämre vägar, men lite roligt var det faktiskt ;)
I bilen kom vi fram till att vi inte skulle förvänta oss något av stället vi skulle bo på. Vi visste att vi skulle bo i nåt tältliknande rum och att det tydligen skulle finnas en pool där. Informationen var inte så stor, så därför valde vi att inte förvänta oss något istället. Men när vi kom fram till Savora Mara, som hotellet hette... Det var verkligen ett hotell. Tydligen ska de ha varit 5-stjärnigt och jag tvivlar inte en sekund på det faktiskt! I "tälten" där vi skulle bo, var halva delen ett tält fast med tak och så, så det var som ett hus. Och resten var en murad del. Det var toppskick överallt, och det var verkligen jätte fint! På området fanns också en pool, och det kändes som att vi var i paradisets paradis. Alla måltider där har varit i buffeform, hur mycket mat som helst, av alla olika slag, efterrätter, frukter, bröd. Jaa, och vi som tyckte att svenska skolans matbuffer var bra! Hotellet var med andra ord FANTASTISKT!
Efter att ha installerat oss på hotellet en stund, med lite solning och lunch så bar det av på vår första safari. Vi hoppades alla på att vi skulle få åka en riktigt safari-jeep, men så blev inte fallet. Vi fick åka en toyotabuss med uppfällt tak. Inte som vi hoppats på, men ändå helhäftigt! Vi var ute i 3 timmar och tiden gick verkligen hur snabbt som helst! Och när vi kom hem pratade alla guider om vilken tur vi hade haft. Första kvällen hade vi i princip sett allt som gick att se. Vi såg zebror, antiloper, gesäller, elefanter, bufflar, vårtsvin, hyenor, giraffer, en massa fåglar, ett kattliknade djur, lejon och leoparder.
Leoparderna ska tydligen vara jätte svåra att få se, men vi såg dem och det var verkligen awsome!

Medan vi stod och kollade på lejonen så tänkte jag på mamma hela tiden. Dom var så vackra, allt jag kunde tänka på var dig! Ni hade alla velat varit med på safarin, det är verkligen något vi kommer att komma ihåg!
Det häftigaste var också att vi stod med bilen bara ett par meter i från de flesta djuren, vi kunde liksom höra hur dom andades ;)

När vi kom tillbaka från safarin åt vi middag och sedan somnade vi typ. Det hade varit en lååång dag!

Söndag
Vi klev upp innan gryningen, det är den bästa tiden att få se djuren. Vi åkte iväg med bilen igen, och djuren var i princip demsamma. Nu fick vi även se noshörningar, vilket gjorde att vi hade sett THE BIG FIVE, Elefanter, Noshörningar, Lejon, Leoparder och Bufflar. Det var häftigt.
Sedan åkte vi tillbaka och åt frukost.
Efter det tog Joshua med oss till en Masai by där vi fick dansa och sjunga med masaierna. Dem visade oss hur dom bodde och vi gick runt på deras marknad en stund. Det var hur coolt som helst, helt sjukt att dom bor som dom bor. I symbios med djur och natur. De berättade för oss hur man levde som Masai, och att för att en kille skulle kunna bli en man så var han först tvungen att döda ett lejon, sedan fick han raka av sig håret. Då var han redo att bli en man, och kunde gifta sig med hur många kvinnor han ville. Vi kommer att berätta med om Masai-upplevelsen på vår gemensamma blogg ikväll http://www.helloafricat.blogg.se/
På eftermiddagen åkte vi ut med bilen igen för en tredje och sista safarirunda, och nu trodde vi att vi hade sett allt. Men icke, nu fick vi se flodhästar, strutsar och shakaler. När vi var vid flodhästarna fick vi även kliva ut ur bilen för att kunna se dem bättre, så då stod vi där, mitt i djungeln och det gick runt giraffer bara hundra meter där ifrån. Dessutom blev flodhästarna lite arga på att vi stod och tog en massa kort på dem, så det var en som blev jätte arg och var på väg att attackera oss. Det var roligt, haha. Som sagt, resan går inte att förklara! Allt var bara så häftigt!

På kvällen spelade vi kort i mitt, Malins och Johannas tält, det var lite mysigt faktiskt!

Måndag
Dagen har inneburit bilåkning tillbaka till skolan, och ännu mera African free-massage. Men nu är vi tillbaka, och ska strax söka oss ut i solen. Sen ska även jag och Malin titta förbi gymmet en sväng tror jag.
Som sagt, ikväll uppdaterar vi den gemensamma bloggen, och mycket kommer bli mer detaljerat. Detta var bara ett provsmak från våran underbara helg ;)

Jag försöker vara stark, trots att det är svårt ibland. Men jag vet att det här kommer att stärka mig otroligt mycket, och ni finns alla kvar när jag kommer hem sen!

Ta hand om er!
Thinking of you all!!!
Puss!

Man måste vara borta från dem man älskar,
för att kunna inse vad man egentligen har!