After a day in Kibera!

Hej mina älskade vänner hemma i Sverige!
Efter denna dag har jag verkligen insett hur bra jag egentligen har det.
Jag sa till mig själv att aldrig mer gnälla över sådant som jag inte har, jag kommer iallafall alltid ha Kibera i bakhuvudet...
Morgonen började med att jag och Malin gick och tränade. Det var otroligt härligt, och därför bestämde vi oss för att i fortsättningen börja träna på morgonen, innan praktiken. Efter det kom en kille hit som heter Francis, och han bor i Kibera och har ett samarbete med ett par elever som bor här på svenska skolan.
Francis tog med oss i en matatu ner till självaste slummen. Och det vi såg där, det går verkligen inte att beskriva. Det är helt otroligt sjukt hur så många människor kan bo i ett så litet område. Tydligen ska det bo 1,3 miljoner människor där, och då snackar vi om en radie på ett par kilometer. Det är HELT sjukt! Och lukten.. unket, ruttet, urin, och jaa, det går inte heller att beskriva. Dock trodde jag att det skulle lukta ännu mer, men så här års är det väldigt torrt därborta, så det luktar inte lika mycket nu.
Dessa människors vardag är så fruktansvärt hemsk, vi har varit där hela dagen och kan fortfarande inte förstå attt det här verkligen är deras vardag, det är här dem vaknar upp och de är här de går och lägger sig, vissa har inte ens ett boende utan bor där mitt i all slum. Nej, usch! Och vägarna.. dom såg man knappt, det var nertrampade sopor överallt. Massor av hemlösa barn, detvar verkligen misär...
Det värsta är ändå att detta ställe ligger bara ett par kilometer härifrån, och här bor vi typ i lyx. Dessa kontraster som finns i Kenya är fruktansvärda!
Trots människornas ofattbara livssituation så var alla så oerhört positiva. Glada och tog i hand. Vart vi än gick så stod barnen och ropade efter oss "Hello, how are you". Tänk om man kunde ta med alla hem. Eller tänk bara om man kunde hjälpa alla människor som lever där.
Nej, jag ska nog vara nöjd med det jag har!
Jag tror att det här kommer att ta en stund att smälta om vi nu någonsin kommer att förstå det. Gå in på vår gemensamma blogg, och läs mer www.helloafricat.blogg.se

När vi kom hem från Kibera badade vi, för första gången allihopa. Det var så grymt härligt tvätta av sig, håret, kläderna och skorna, ja, allt luktade..
Imorgon ska vi tillbaka på praktiken igen, eller ja, barnen på den skolan som jag, johanna och sonny jobbar i kommer hit till Svenska skolan och ska bada. Så vi får lite sovmorgon. Vi kan inte förstå hur alla dessa vilda barn ska rymmas i poolen. Händer det inte en olycka imorgon så vet jag inte vad.

Idag har jag fått både mango och ananas, vi har det ganska bra ändå. Fast vi är alla otroligt tagna över dagen som varit. Det går verkligen inte att beskriva. Det måste upplevas!

Jag saknar er verkligen, i really do. Men den här månaden är verkligen ingenting jag skulle vilja byta bort. Vi har verkligen haft tur!
Ni ska veta att jag blir otroligt glad över era kommentarer, och att ni läser. Ni är verkligen med mig här nere. I LOVE YOU!

Vi hörs snart!
Puss Emelie

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej vännen! Jag förståratt ni har fått en upplevelse idag som ni alltid kommer att bära med er. Men det är otroligt nyttigt att få se uppleva sånt som ni sett idag,fattigdom,orenligheter,bostdslösa människor och mycket mera misär.Det är då man inser hur otroligt tryggt och bra vi har det här hemma.Men det tror jag att ni insåg ganska fort!Ni kommer att växa som människor efter allt ni får se och uppleva därborta i Afrika,ni kommer nog att ha en helt annan livssyn när ni kommer hem till Sverige igen.Det är så jätte roligt att få se korten som ni tar på er därborta,ni är så bruna och fina när ni ligger där i poolen och glassar er!Det ser så härligt ut... Imorgon börjar väl packningen inför safarin,för nu närmar det väl sig? GLöm inte MYGGMEDLET...för det kan säkert behövas där ute i djungeln! Vi försöker att höras imorgon,för ni åker väl iväg på Lördagmorgon? Ha en jätte skön natt min älskade trollunge,älskar dig så mycket/kram mamma

2009-02-05 @ 20:07:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0